Wednesday, April 18, 2012

ekonomi keluarga

hello u ol....
pagi ni as me sorang2 kat opis..mencari mood untuk type report.. suddenly terpikir i want to write something abount money and family..

alhamdulillah i am 9 months now...counting days for this little angel keluar... tak sabo rasanye..
semuga semua berjalan lancar, selamat and sihat...InsyaAllah..

me and hubby sekarang tinggal di pahang..tinggal di rumah sewa yang simple.. kereta dua pintu hubby punye.. alhamdulillah semua keperluan mencukupi..syukur..

sememangnya saya selalu berfikir...selepas kawin mesti lebih jimat..lebih kurang duit yang akan dibelanjakan... tapi sebenarnye...ia sama sahaja... mungkin cara membelanjakn wang itu perlu betul.. jgn terlalu syiok belanja sampai berhutang... memang ramai yang cakap..."ala...hidup berdua...anda berdua je yg tau susah senang"... ye...memang betul...hny kami berdua je yg tau..kami ada duit ke x ke..cukup ke x ke...

sejak saya bekerje..saya memang ada buku khas yg saya catat segala apa yang saya kene bayar (hutang), apa yang wajib saya bayar macam duet parking, duet credit card, duet bagi parents etc, then saving, baki barulah guna utk duet sendiri.... jadi cara ini saya terbawak2 sehingga kini...

walaupun hubby bukan jenis catat perbelanjaan..tp menjadi tanggungjawab saya utk memulakannya... then bile kite dah catat...barulah hubby taw... BETAPA BANYAK NYE DIA BELANJA.... kalau x...dia asik tanya..mana pegi duet eh...mana pegi duet eh... so..catat!! catat setiap perbelanjaan walau benda yang kecil..



credit card - ye...pakai credit card itu indah! nak apa...slash saja... sign...dapat!! saya ade 2 credit card...suami pun ada 2 credit card... sy guna credit card untuk shopping...hubby guna credit card untuk hampir semua benda... sekarang..setelah pikir n discuss elok2.... yes.... we are cancelling the credit card..
bila takde hutang credit card...maka xdela membazir bayar bulanan sampai 600 - 900 kat credit card! tapi perlu simpan satu for emergency..emergency in terms of accident, hospital bills...n not emergency as heels patah =)
k la...nanti saya sambung lagi.... saya nak type report jap...
**all pic credit to google image =)

2 comments:

  1. yes babe, bile dah kawen ni mmg perbelanjaan kt lg kritikal. i baru je start pkai crdt card. tu pon sbb takot ade emergency case..tp bahaya kan crdt card ni..huhu

    ReplyDelete
  2. btol beb...pakai crdt kene kuat iman....hahahaha...i dah almost 10 months x pakai crdt crd...crdt crd pun i cancel satu...tgl satu je...utk emergency....mane taw...bulan tuh mmg duet abes...at least nak blnje duet dapur ade r skit kn...

    ReplyDelete