Wednesday, May 27, 2009

peribahasa....

ari isnin lepas adik aku ulang kaji pemahaman... ala maklum la...nk dpt A...pemahaman pn dia ulang kaji.. sebagai seorang guru... aku tolong r terang-terangkan segala maksud peribahasa yang ditanya... adik aku tanya.."akak, bodoh sepat tuh ape?".. aku seyes xpenah dengar... tp sebab aku cikgu..aku konon-konon r pandai... aku cakap "bodoh sangat-sangat"... dia mcm x caya...lalu aku buka kitab peribahasa.. selak nye selak..jumpa!! maksud bodoh sepat ialah : walo pn bodoh, tapi sukar untuk di tipu... aku ckp ng adik aku "ala....dekat2 r tuh ng ape akak cakap".. adik aku tanya lagi... katak bawah tempurung tuh ape? aku ng berlagaknye jawab "org yang tak tahu pasal dunia luar"... adik aku angguk je la tanda setuju...sebab kali ni aku jawab penuh yakin.. tak macam masa soklan pertama... soklan seterusnye berbunyi begini... akak...ba alif ba ya tunggal ape maksudnya... aku diam sejenak... tak penah aku dengar peribahasa ni.. last2..aku jawab...(selepas tengok kitab)... "orang yang berperangai tidak senonoh/jahat".. adik aku x puas ati....adoila..asek x puas ati je budak ni... aku pun bagi reason nape maksud dia macamtuh...aku cakap... "ye la adik...ba alif ba ya kan duk beramai-ramai...bile dia sorang-sorang...dia jadi berperangai x senonoh la..lagi-lagi..kalo dia xde mak..lagi perangai x betol"..selepas beberape minit dia pikir reason aku..dia angguk setuju... sampai la berpuluh-puluh peribahasa dia belajar... akhir sekali..before dia masuk tido...tetibe dia cakap ngan aku... "akak..adik ade idea peribahasa baru..." cakap seyes yakin...aku tanya r... ape dia... dia jawab " seperti meletakkan bedak pada muka negro" aku tanya plak..."ape maksudnye?" adik aku jawab...."kerja yang sia-sia" aku tanya lagi..."nape plak?" dia jawab tersengih2.."sebab....klo akak letak 1 guni pun bedak..negro tuh takkan putih nya, kan sia-sia tuh...." hmmm...layannnn.....

No comments:

Post a Comment